Sunday 27 May 2012

Maafkan aku


Perpaduan 


Sudah beberapa hari di rumah...
Setelah beberapa bulan d UiTM Cawangan Kelantan...
Akhirnya aku pulang ke pangkuan keluarga...
Walaupun untuk seketika...
Suungguh bahagia...

Cuma alam ini aku tergerak untuk menulis...
Mungkin x ramai yg membaca...
Tapi x kisahla...
Aku terkenang nasib saudara-saudaraku...
Yg berada d luar negara...

Sungguh berbeza keadaan saudaraku d Malaysia dan di luar sana...
Sangat berbeza...
Di sini...
Kita diulit kemewahan...
Di sini...
Kita diulit hiburan...
Di sini...
Kita diulit kebahagiaan
Dengan gelak tawa... dengan kebebasan...

Namun di sana...
Mereka diulit penderitaan...
Di sana...
Mereka bergelumang penderitaan...
Di sana...
Mereka menunggu kematian...
Penuh tangisan... dan air mata...

Setiap hari, akan ada berita pembunuhan...
Setiap hari, akan ada berita kematian...
Maruah mereka iabarat tiada nilainya...
Sungguh melaupaui batas kemanusiaan...
Sungguh aku membenci perbuatan mereka...
Yang sejujurnya telah membakar hati ini...
Untuk aku membantu mereka...
Dengan segala kudrat yang ada...

Namun...
Apakah dayaku...
Apakah yang mampu aku sumbangkan kepada mereka?
Hari ini...
Aku hanya mampu memberi kata-kata kebencian kepada kekejaman...
Aku hanya mampu memberi doa kepada saudaraku...

Insya-Allah...
Bersabarlah saudara-saudaraku yang kukasihi...
Walaupun kita tak pernah bertemu wajah...
Namun, aku berjanji dengan nama Allah...
Aku berjanji kepada dunia...

Nantikan sumbangan yang hebat...
Nantikan perjuangan yg sebenarnya...
Nantikan perpaduan umat yang padu...
Nantikan bala tentera drpd seluruh dunia...

Akan kuusahakan...
Walaupun bukan aku yang menempurnakannya...
Namun akulah salah seorang yang mengusahaknnya dengan sepenuh hati...

Tunggulah... Satu hari nanti...

Maafkan aku, saudara...
Aku tidak mempunyai kekuatan yang besar untuk membantu...

Pada hari ini...



Kita perlukan kekuatan yg sebenar...  Buangkan ego, demi kesejahteraan dan kegemilangan Islam















No comments:

Post a Comment